-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31665 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

ربّ به چه معناست؟ معناي ربالعـَلمين چيست؟

واژه ربّ (از مادّه ربب) به معناي صاحب، مالك و همه كاره چيزي است. در معني اصلي ربّ مفهوم پرورش و تربيت خوابيده است; لذا در فارسي معمولاً آن را به عنوان پروردگار ترجمه ميكنند; و به مالك و صاحب چيزي كه به تربيت و اصلاح آن ميپردازد ربّ گفته ميشود.

اين واژه به صورت مطلق فقط در مورد خداوند متعال استعمال ميشود كه عهدهدار تربيت و تدبير موجودات است، و درباره غير خدا به صورت مقيد استعمال ميشود، چنانكه گفته ميشود ربّالدار (صاحب خانه)، ربّالفرس (صاحب اسب).(ر.ك: اقرب الموارد، الشرتوني اللبناني، ص 381، منشورات مكتبة آيةالله مرعشي نجفي / قاموس قرآن، سيدعلياكبر قرشي، ج 3، ص 43، دارالكتب الاسلامية / تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 30، دارالكتب الاسلامية.)

كلمه عالمين جمع عالَم است و عالم به معناي مجموعهاي از موجودات مختلف است كه داراي صفات مشترك و يا زمان و مكان مشترك هستند، مثلاً ميگوييم: عالم انسان، عالم حيوان، يا ميگوييم: عالم غرب، عالم شرق، عالم امروز، عالم ديروز و... بنابراين عالَم خود به تنهايي معني جمعي دارد و هنگامي كه به صورت عالمين جمع بسته ميشود افاده كثرت ميكند و اشاره به تمام مجموعههاي اين جهان است.

مقصود از عالمين در اين آيه (ربّ العـَلمين) همه مخلوقات و عوالم نظام هستي امكاني است، چنانكه در تفسير آيه الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَـَـلَمِينَ از حضرت علينقل شده كه فرمود: رب العـَلمين اشاره به مجموع همه مخلوقات است اعم از موجودات بيجان و جاندار

بنابراين معناي رب العـَلمين اين است كه خداوند متعال مالك و صاحب همه مخلوقات و پروردگار سراسر عوالم هستي امكاني است، و هيچ شريكي در ربوبيت ندارد.(ر.ك: تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 31 ـ 32، دارالكتب الاسلامية / تفسير نورالثقلين الحويزي، ج 1، ص 17، مؤسسه مطبوعاتي اسماعيليان / تسنيم تفسير قرآن كريم، آيةالله جوادي آملي، ج 1، ص 333، مركز نشر اسرأ.)

مطالعه تاريخ اديان و مذاهب نشان ميدهد كه منحرفان از خط توحيد راستين، همواره، براي اين جهان ربّهاي متعددي قائل بودند و گمال ميكردند هر يك از انواع موجودات نياز به ربّالنوع مستقلي دارد كه آن نوع را تربيت و رهبري نمايد; مانند: ربّالنوع آب، ربّالنوع آتش، خورشيد، ماه، جنگل و...; حتي برخي از اقوام بعضي از انسانها را ربّ خود قرار داده بودند: اتَّخَذُوَّاْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَـَنَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ;(توبه، 31)

عدهاي نيز بتها را جانشين ربالنوعهاي پيشين ميدانستند و به احترام و پرستش آنها ميپرداختند. قرآن مجيد خط بطلاني بر همة اين ربّها كشيد و فرمود: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَـَـلَمِينَ; ربّ همة مخلوقات خداوند متعال است و هيچ شريكي در ربوبيت ندارد: قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ (انعام، 164)(ر.ك: تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 32 ـ 35، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.